Ingen kommer undan storytelling

Vi vill förstå sammanhang. Tillvarons enskilda delar har vi svårt att ta till oss och än svårare att komma ihåg. Det sägs att vi har 22 gånger lättare att komma ihåg en berättelse än enskilda fakta. Fakta måste sättas samman till ett sammanhang för att vi ska beröras. (Minnesmästare använder just tekniken att sätta samman fakta/tal till ett sammanhang.)

Oavsett hur unik en produkt är, hur annorlunda den är, så har den en mängd direkta och indirekta konkurrenter. Här kommer berättelsen in. Den vara avgörande. Berättelsen kan alltid vara helt unik.

Det sägs att en vuxen människa ser, läser, hör mer än hundra tusen ord om dagen: mejl, SoMe, content, TV, annonser. Berättelsen kan ge behaglig vila i en tillvaro full av brus och oljud.

Fakta är kalla och opersonliga

Berättelsen har en hjälte, hot och fiender som måste övervinnas och ett mål som mottagaren kan sympatisera med.

Alla företag har en berättelse, de riktigt framgångsrik skapar en berättelse som är unik och så spännande att människor inte kan ignorera den.

Kommunikation är byteshandel. Den som har en intressant berättelse kan alltid byta till sig uppmärksamhet.

Vi människor fattar inte beslut utifrån fakta, vi gör val utifrån våra känslor. Berättelsen är fakta med känslor.

Vem har bestämt vad man berättar om dig?

Andra berättar redan idag en historia om dig och din verksamhet (precis som du gör om dem). Frågan är vad du gör för att styra vad de berättar.